2 olika recept på marknadsnougat






När jag har gjort marknadsnougat har jag haft ett recept som jag har gått efter, men förra gången jag skulle göra nougaten blev det pannkaka av allting. Jag gjorde precis som jag alltid har gjort men det vägrade smälta, jag gjorde om det tre gånger men det blev samma alla tre gånger. Till slut gav jag upp och letade på ett nytt recept på nätet och då gick det jättebra. Felet var, tror jag.. att i mitt recept är det cocosfett och att det var något felt på det, i det andra receptet jag gjorde så är det vanligt margarin. Det verkar mest vara en smak sak med cocosfett eller margarin, för det är exakt lika myckat av alla ingredienser.

Ni får väl prova ni med och se om det fungerar för er, det har ju alltid fungerat för mig innan.


Mitt recept:
6 1/2 dl mjöl
5 3/4 dl socker
4 dl florsocker
125 g cocosfett
1 dl kakao
1 3/4 dl vatten

Det andra receptet
6 1/2 dl mjöl
5 3/4 dl socker
4 dl florsocker
125 g margarin
1 dl kakao
1 3/4 dl vatten

Gör så här:
Blanda fettet, socker och vatten i en gryta och låt det smälta
sikta ihop mjöl, florsocker och kakao i grytan. Blanda ihop allting och rör tills smeten blir jämn. Häll ut på ett bakplåtspapper. När det stelnat något så skär i kuber. Förvara svalt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0