Kålpudding

Igår blev det kålpudding till lunch :) Jättegott och jättelätt att göra.







Först skär jag vitkålen i bitar och sedan fräser jag det i en stor kastrull så att den krymper och blir mjuk och får lite färg.
Under tiden gör jag i ordning köttfärsen, och den gör jag som om man skulle göra köttbullar. Men för att göra den lite nyttigare så andvänder jag havrekli istället för strömjöl så slipper man vetemjölet.

Igår gjorde jag på ungefär 700g köttfärs.
Först lägger jag 2 dl havrekli i ca 4 dl mjölk och 2 ägg och låter svälla i ca 10-15 min, under tiden blandar jag köttfärsen, 2 hackade lökar och salt och peppar. Sedan häller jag i havreklisörjan och blandar till en jämn smet. Efter det lägger jag det i ett jämt lager i en smord ungssäker form. När kålen blivit mjuk och fått lite färg lägger jag den i ett jämt lager ovanpå köttfärsen, sedan ringlar jag lite flytande smör över och stoppar sedan in i ungen på 225 grader och så får den stå tills köttfärsen är genomstekt, brukar ta ca 45 min beroende på hur tjock lagret är.

Serveras sedan med sås och potatis.

När jag ska göra såsen tar jag ut formen från ugnen och häller av lite vätska från puddingen som jag sedan tillsätter lite vatten, kryddor och köttbuljong i. MUMS ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0