Ragu

Något jag riktigt längtar efter nu när det börjar bli kyligt är att stå i köket och göra stora långkok. Det är så mysigt när det är lite halv kallt och mörkt och man kan tända massa ljus för att lysa upp lite och för att hålla värmen så står man framför spisen hela dagarna och kokar, puttrar lagar och bakar. För första gången på många många år längtar jag efter vintern och julafton, jag hoppas att jag blir ledig på julafton, för jag lovade nämligen förra julen att om vi flyttar så ska vi fira jul hemma hos oss.

Men men, det är trots allt flera månader dit. Men något jag ska göra när det har kommit riktig potatis och inte färskpotatis är potatismos och ragu, mums.

här kommer mammas goda recept på ragu:

600g fläskkött
2 msk smör
1 tsk salt
1 krm peppar
2 1/2 msk tomatpuré
1 tsk worcestersås
4 dl grädde
paprikapulver
timjan
vitlök
lök
1 msk mjöl
buljong


- Skär köttet i små bitar och bryn på hög värme. Krydda och häll på mjöl och hackad lök. Späd med varm buljong och låt stuvningen koka på svag värme under lock i ca 60 min. Smaka av med soja, tomatpuré och worcestersås. Rör ner grädden innan servering. Servera med hemlagat potatismos



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0