Skorpor

I tisdags var jag ledig och det var kallt, regnigt och ruggit ute så jag passade på att storbaka :)
Bakade en limpa med lingonsylt och russin och sen på kvällen bakade jag skorpor. Det var väldigt tidskrävande och jag tror knappast att det blev billigare mot att köpa en påse färdiga skorpor på ica hehe. Men nu har jag i allafall prövat på det.


Så här blev dom

Recept:
1 paket jäst
2 tsk salt
2 msk honung
5 dl mjölk
1 dl rapsolja
7 dl grahamsmjöl
1 dl havrekli
2 tsk stött kardemumma
6 dl dinkelsikt

Smula ner jästen i en bunke och häll på honung och salt. Värm oljan och mjölken till 37 grader och häll på jästen och rör tills jästen har löst sig. Blanda sedan i alla torra ingredienser men  blanda i dinkelsiktet sist och arbeta tills degen släpper från kanterna. Degen blir ganska lös och kladdig.  Låt jäsa under bakduk i 40 min.

Lägg lite dinkelsikt på bakbordet och arbeta degen tills den är smidig. Dela degen i 4 bitar och forma varje bit till tjocka rullar, varje rulle ska i sin tur skäras i 5 bitar. Ställ bitarna på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa i 20 min.

Sätt ugnen på 250 grader, grädda bullarna i 15 min.

Dela bullarna med en gaffel direkt när dom kommer ut ur ugnen. Lägg ut över och underdelarna med snittytorna uppåt på en plåt och stoppa in i ugnen igen i 5 min, sänk sedan värmen till 100 grader och låt stå och torka i 2 timmar.

Kommentarer
Postat av: mamma

dom är godare än icas.

2008-08-11 @ 12:21:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0