Cappucinoparfait

något som jag tycker är jättegott och super lätt att göra är cappucinoparfait. Det smakar gräddglass med capuccino smak. Jag gjorde det till Fredde på alla hjärtans dag och han tyckte också att det var gott. Så här gör man:

1 påse capuccino (eller en portion)
1 dl vatten
1 dl socker
4 dl grädde
4 äggulor

Vispa äggulorna och sockret poröst.
Rör ut cappucinopulvret med vattnet och häll ner i ägg blandningen. Vispa grädden tjock och rör ner i smeten. Fördela smeten i formen och frys in i ca 3-4 tim.


Man kan ta en enlitersform och hälla smeten i så kan man få ett fint mönster när man serverar den, då tar man fram den så att den hinner tina lite innan servering och sedan stjälper man bara upp den på ett serveringsfat, så kan var och en ta sin bit. Jag brukar göra dom i portionsformar, jag brukar ta två små kaffemuggar och då serverar man en till var och en och så tycker jag att det är godare när man kan krypa upp i en mysig soffa med sin egna skål och gröpa som man vill med en sked hihi :)



Så här blev mina alla hjärtans dags portioner. Det mörka jag har pudrat över är vanligt oboy pulver.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0