Kanel- och vaniljbullar

Igår var jag ledig och då passade jag på att storstäda i garderober och lådor och skåp hemma, på kvällen när jag var färdig blev jag jättesugen på nybakta bullar. Då var det bara att springa ner till ICA och handla och sen hem och börja med bullbakandet :P



Jag tycker mest om vaniljbullar, men jag gjorde 20 av kanel och 20 av vanilj.

Jag slog upp ett vanligt bullrecept i min kokbok och bakade efter det.

Ingredienser till ca 40 st:

50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
1 tsk salt
1 dl ströscoker
2 tsk mald kardemumma
14 - 15 dl vetemjöl

Fyllning:
150 g smör
1 dl socker
1 msk mald kanel eller vaniljsocker

Garnering:
1 uppvispat ägg
pärlsocker

Gör så här: smula jästen i en bunke. Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till fingervarmt. Häll degspadet över jästen och rör om tills jästen löst sig. Tillsätt salt, socker, kardemumma och nästan allt mjöl. Arbeta degen tills den blir blank och smidig. Låt jäsa under bakduk i 30 min. Sätt ugnen på 250 grader. Arbeta degen på ett lätt mjölat bakbord, dela degen i två delar och kavla ut dom till rektanglar. Bred ut smör på rektangeln och strö sedan på socker och kanel/vaniljsocker. Rulla i hop till en rulle och skär i 2 cm bitar och lägg i bullformar på en plåt. Låt jäsa under bakduk i 30 min, pensla sedan på med äget och strö över pärlsocker. Grädda i 8-10 min

Kommentarer
Postat av: angi

jag blir så hungrig när jag läser dig blogg. Fast än jag proppat i mig tonvis med spagetti/kötäfrssås precis =) ha det fint krm / angelica

2008-06-23 @ 17:17:55
URL: http://aglca.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0