På order från mamma :)

Nu ska mamma göra ett försök att skaffa mig lite nya nyfikna läsare... och därför måste jag ju lägga in nya recept :D Var hos mamma i lördags och bakade "Vasas skeppsskorpor" som vi fått av en bekant och passar nu på att lägga in en bild och recept på dessa.

Här kommer receptet:

Vispa 300g smör med 5 dl socker och blanda sedan i:

2 dl mörk sirap
2 ägg
175g russin
125g blockchoklad
125g hackade hasselnötter, mandel el kokos.
1 1/4 lit vetemjöl
20g bikarbonat (motsvarar hälften av en påse)

Blanda alla ingredienser tills degen blir "stabbig"
Gör bollar i tennisbollsstorlek och placera två stycken på en plåt och platta till något.

Grädda i 175 grader i 10- 15 min och skär sedan kakan när den fortfarande är varm.


När jag och mamma bakade blev det ca fyra stycken "bollar" och  formade dom mest på längden så att dom blev ganska höga och långa, dom flöt då ut bra och blev lagom tjocka.
Vi hade  även i både hasselnötter, mandel och kokos. (125g sammanlagt)

Dom är godast när dom har svalnat helt för då är dom lite sega och knapriga i konsistensen
image7




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0