Smaskig smörgåstårta

image8

Jag och min arbetskolega Rebecca träffas en gång i månaden hos varandra och bjuder varandra på vanlig vardagsmat och sånt som är lätt att laga. Det började med att vi satt och tittade ner i varandras matlådor jämt och ständigt och beslöt oss då för att träffas för att provsmaka och byta recept.

Den 8/5 var Rebecca över hos mig i nya lägenheten och då blev det en kombinerad födelsedag/inflyttningstårta som jag bjöd på. Den är superenkel att göra och sååå god :D

Jag använde vanlig formfranska som är skivad på längden (landgång) till tårtan.

Så här såg min tårta ut:

* Bröd
* Räkost
* Bröd
* En röra med: tonfisk, hackade ägg, purjolök, chilisås, majonäs. (allt blandas efter behag)
* Bröd
* Mjukost
* Garnering med: skinka, räkor, vindruvor, tomater, jordgubbar, citron, gurka


Jag la tre stycken brödskivor bredvid varandra på en skärbräda och bredde sedan på ett tjockt lager med räkost, sedan la jag på tre stycken brödskivor igen och rörde ihop röran. Jag har inget exakt recept på den utan man får smaka sig fram. På röran la jag på tre brödskivor igen och bredde på ett lager med naturell mjukost och även på sidorna så att garneringen fastnar. Garneringen kan välja precis efter sin egna smak, jag själv tycker att det blir mycket friskare med mycket frukt och grönsaker på.

Denna smörgåstårta är helt klart värd att pröva... den här storleken var lagon till tre - fyra personer. Jag gjorde den på morgonen och ställde in den i kylskåpet så att den fick ligga och dra till sig lite vilket gjorde den väldigt saftig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0