Hallongrottor & Gröna kakor.

När min kära mor skulle ha sitt födelsedagskalas för släkten bakade jag lite kakor åt henne. Gjorde även en kladdkaka med knaprigt knäcktäcke, bilder och recept på den kommer senare. Men det blev  iallafall hallongrottor och gröna kakor. Recept och bild på dom kommer här:

Hallongrottor:
4 1/2 dl mjöl
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
200g smör
1 tsk bakpulver
hallonsylt

Blanda alla ingredienser så att det är en jämn och smidig deg och ställ in in kylskåp så att den blir fast.
Ta sedan ut degen och forma till valnötsstora bollar och lägg i formar. Gör en fördjupning och fyll med sylt.
(När jag gör fördjupningen tar jag skaftet på en träslev och sticker ner, sedan stoppar jag i ett finger och runtar av hålet på ovansidan. När jag fyller kakorna med sylt häller jag ner sylten i en plastpåse och spritsar sedan i varje hål, på så sätt minskar man allt kladd när man ska fylla kakorna med ex en tesked.)
Grädda kakorna i 200 grader i 10 min.  Ta ut och låt svalna på galler.





Gröna kakor:

Blanda 2 hg margarin, 3/4 dl socker, 5 dl mjöl och ev lite vatten till en mördeg. Kavla ut degen på bakplåtspapper och grödda i 200 grader i 15-20 min.

Vispa 4 ägg och 3 dl socker tills det blir marängliknande, blanda sedan i 3 hg mald mandel, karamellfärg och 1 hg smält margarin. Häll smeten på den gräddade mördegen och grädda igen tills kakan fått lite färg i 200 grader.

Lycka till ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0