Rebeccas mammas fredagsfavorit

Min kollega Rebecca och jag har ju matjunta där vi får pröva vanadras mat. För några veckor sedan var jag hemma hos henne och då fick jag pröva hennes mammas recept. Det var ett recept som Rebeccas mamma och hennes vänner åt varje fredag förr, där av namnet fredagsfavorit.
En jätte god rätt som man äter tillsammans med ris.

Fredagsfavoriten:

6 hg grytbitar
1 banan                                            
1 purjolök
2 dl buljong
1 röd paprika
salt och peppar

Bryn grytbitarna och låt dom sedan koka i buljongen i 30 min. Skär paprika, banan och purjolök i skivor och lägg dom i en ungssäker form. När köttet är klart, lägg köttbitarna i formen men spara spadet till såsen.

Sås:
1 tsk curry
1 tsk paprikapulver
2 dl grädde
1 stor tub paprikamjukost





Fräs curry och paprikapulver och häll i grädden och spadet från köttet. Häll i lite mjöl så att det blir tjockt. Låt koka och rör ner mjukosten. Häll såsen över grönsakerna och köttet.
Ställ in i ugnen på 200 grader i 15 min. - Servera med ris.  Mums ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0