Grötbullar

Jaha, nu är semestern slut och det är dags att ta tag i det nyttiga livet igen.
Hittade ett recept på grötbullar för några dagar sen och tyckte att det lät gott och enkelt.. haha där fick jag!


Det stog inga mått i receptet, så jag tog lite på en höft och det resulterade i mjölkatastrof i hela köket haha... =)
Men jag googlade lite och kunde genom några recept sätta ihop ett eget och då blev det bra!, och dom blev så grymt goda! Nästa gång ska jag ha i lite linfrön också =)

Här kommer min sammansättning av receptet!

2 1/2 dl vatten
1 1/2 dl fiberhavregryn
1/2 tsk salt

50 g margarin
2 1/2 dl mjölk
50 g jäst
1/2 dl sirap
12 1/2 dl vetemjöl (eller 5 dl vetemjöl och resten blandade mjölsorter)

Koka gröt av vatten, gryn och salt.
Smält smöret och häll på mjölken  och värm till fingervarmt.
Smula ner jästen i en bunke och häll på lite av mjölkblandningen och rör om tills jästen har löst sig.
Blanda i gröten och mjölet och blanda tills degen släpper kanterna på bunken,
Baka ut till bullar på engång och låt jäsa på plåten till debbel storlek (30-45 min)
Grädda sedan i 225 grader i 8-10 min

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0