Kalops

Jaha, nu har kylan slagit till och den "fina" sommaren är bortblåst. Nu när det är så här kyligt brukar jag bli hungrigare och vill ha riktigt god och varm mat, så vad passar inte bättre än kalops då?

Här kommer mitt recept på min kalops som jag brukar göra:

Kalops 4 port:

500 g grytbitar (jag tar alltid nöt)
1 vitlöksklyfta
1 gul lök
2 tsk kryddpeppar
2 tsk socker
2 lagerblad
1 köttbuljong
6 dl vatten
1 dl grädde
1 morot
en skvätt citronsaft
salt & peppar

- Skär köttet i mindre bitar och fräs dom ljusbruna tillsammans med vitlök och hackad lök.
Häll på socker, salt, peppar och citronsaften. Smula över köttbuljongen och häll på vattnet.  *Lägg i morot, lagerblad och kryddpeppar och låt koka under lock i 1.5 tim.
När köttet är mört, häll i grädden och låt koka i 5 min.

* Ett tips är att lägga kryddpepparn och lagerbladet i te silar så kan man lätt fiska upp och slänga det när grytan är klar, då slipper man peta ut dom ur maten eller råka tugga på dom. (Se bild under)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0