Sambo mys!

I söndags var jag och Fredde lediga tillsammans, så vi passade på att umgås. Det är ju inte så ofta som vi är lediga tillsammans  nu för tiden. Så vi hade lite mys hemma. En trerätters´& filmen "män som hatar kvinnor" En kanon kväll. Fredde stod för förätten och jag för efterrätten, varmrätten gjorde vi tillsammans.

Menyn såg ut så här:
Förrätt: Glasnudlar med räkor och en krämig sås med gräddfil, sweetchili sås och lime
Varmrätt: Potatisgratäng, oxfilé och gräddsås
Efterrätt: Laktritsglass med topping


Efterrätten som jag stod för var ett recept som jag hittat i tidningen "Lagalätt". Har försökt att få prova den på mina kamrater, men ingen utav dom tycker om lakrits, men Fredde kändes som en utmärkt testkanin =P
Glassen var god i smaken, men väldigt mäktig. Jag gjorde en skål var åt mig och Fredde, jag tyckte att det var väldigt mycket men Fredde slevade i sig glatt =P Tänkte att ni skulle få receptet och prova själva =D





"Lagalätts Lakritsfavvo"

6 portioner

25 st turkispeppar karameller
3 msk vatten
1/2 dl + 2 dl vispgrädde
2 äggvitor
3 msk socker
200g hallon, färska eller frysta

1. Mixa karamellerna till ett smul.
2. Häll vattnet, 1/2 dl grädde och karamellsmulet i en kastrull och låt koka ihop till en sirap i ca 10 min.
3. Låt "lakritssirapen" svalna
4. Vispa äggvitor och socker till ett hårt skum.
5. Vispa resterande 2 dl grädde. Tillsätt sedan 4 msk av lakritssirapen. (Spara resten till garnering)
6. Vänd in gräddblandningen i äggvitan.
7. Fördela smeten i 6 små skålar och ställ in i frysen minst 2 tim.
8. Ta fram glassen innan servering så den hinner tina lite och värm sedan på resten av lakritssirapen och ringla över glassen. Servera med hallon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0