Lasagne och Drottningtårta

Tyvärr sitter jag inne och är förkyld idag när det är så fint väder ute =( Så idag har det blivit lite husmorssysslor i hemmet. Har lagat lite byxor åt sambon så han har något att ha på sig när vi åker på semester till Öland imorgon och så har jag sytt en jeanskjol till mig själv =P
Sambon fyller år på imorgon, men han jobbar först och sen åker vi direkt till Öland efter , så blir det ju inget firande då så det tar vi idag ist.

Så dagens meny betår av lasagne och drottningtårta =)

Drottningtårtan fick jag hos min morbror när han fyllde förra veckan. Det var min kusin och hennes sambo som hade gjort och den var så grymt god =) Så det receptet ska jag dela med mig av ;)




Här kommer receptet på lasagnen:

Köttfärssås:
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
5 bitar soltorkad tomat i olja
500 g nötfärs
1 burk krossade tomater
1 msk tomatpuré
1 dl rött vin
1 msk oregano
salt och peppar

Béchamelsås:
1/2 gul lök
1 liter mjölk
50 g smör
1 dl mjöl
1/2 dl riven parmesanost
200 g riven mozzarella ost
salt och peppar

Hacka löken och fräs den i stekpannan så den blir mjuk.
Hacka vitlöken och soltorkade tomaterna och häll ner i stekpannan och smula även ner köttfärsen.
Låt allt brynas och tillsätt sedan krossade tomaterna, tomatpuré, vin och oregano, salt och peppar.
Låt såsen koka på svag värme i 30 min. 

Béchmelsåsen:

Hacka löken fint och häll i löken och mjölken i en kastrull och koka upp och ställ sedan åt sidan.
Smält smöret i en annan kastrull, häll i mjölet och rör till en jämn kräm. Häll sedan i mjölken och löken i mjölkrämen och rör om ordentligt - häll lite i taget. 
Låt såsen koka i 5 min, tillsätt sedan parmesanosten, salt och peppar. 


Häll béchamelsåsen i botten av en ugnsfast form, lägg sedan på ett lager lasagneplattor, ett lager köttfärssås och plattor igen. Upprepa detta tills köttfärssåsen är slut. Avsluta med ett lager bechamelsås och strö över den rivna mozzarellaosten.
Gratinera i mitten av ugnen i 175 grader  i 30 min.



* Jag köper alltid en parmesanost i burk, de är små bitar ist för rivet men det fungerar hur bra som helst. Så slipper man skära små bitar eller riva. Den heter: "Flarn av Grana Padano"  och sedan köper jag alltid Arlas färdigrivna mozzarella =)

    






Drottningtårtan =)


Den här tårtan var nog bland det lättaste jag har gjort. Det tar bara ca 15  min att göra, men sen ska den ligga och vila i kylskåpet i 1 dygn!


100 g smör
200 g digestivkex
3dl vispgrädde
2 tsk vaniljsocker
60 g Philadelphia ost
1 1/2 dl florsocker
Färdig blåbärskräm
1 liter färska jordgubbar

Smula sönder kexen och smält smöret, blanda ihop och tryck sedan ut det i en pajform.
Vispa grädden och vaniljsockret hårt.
Blanda osten och florsockret.
Blanda ihop grädden och osten och bred över kexbotten i formen.
Häll blåbärskrämen (Ca 3 dl) över ost och gräddblandningen.
Skiva jordgubbarna och lägg överst.
Ställ in i kylen i 1 dygn.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0